3 din 10 romani vor sa se faca antreprenori. Dar de la a vrea pana la a putea si a si realiza, e cale lunga. Start-up-urile se confrunta cu multe piedici, de la o abordare naiva, la mentalitati dezvoltate fortat de visul occidental si pana la conditiile din piata.
Putem spune ca mediul antreprenorial din Romania este inca in fasa, iar criza actuala nu face altceva decat sa inhibe si mai mult dezvoltarea. Cea mai importanta problema in calea dezvoltarii unui start-up este capitalul de inceput.
Dupa ce s-au ars cu credite neperformante din perioada in care consumul era singura ratiune economica, bancile sufla acum si in iaurt. Nu mai acorda atat de usor creditele de care majoritatea antreprenorilor au nevoie pentru a porni la drum.
Atractiile unei afaceri de succes
Cand se gandesc la inceperea propriei afaceri, romanii iau in considerare in primul rand veniturile suplimentare, spre deosebire de majoritatea europenilor, care vor sa inceapa un business motivati in primul rand de ideea de a nu mai avea un sef, arata un studiu GfK realizat la nivel european.
Asadar, pe lista viselor legate de inceperea propriei afaceri, romanii au in vedere banii (55%), ideea de a fi propriul tau sef (30%), auto-implinirea (23%), o mai buna compatibilitate intre cariera, familie si timp liber (18%) si o alternativa la somaj (11%).
Obstacolele care taie din avantul de inceput
Principalele piedici in calea inceperii propriei afaceri, percepute de romani, sunt, in ordine: lipsa capitalului de inceput (67%), situatia economica incerta (32%) si teama de esec (26%).
Asadar, la prima vedere, principalul motiv pare unul suficient de obiectiv. Cel putin asa arata rezultatele studiului GfK. Nu este vorba de lipsa entuziasmului sau lasitate, teama de esec fiind mai scazuta in Romania decat pe plan europ