Călătoriile mele în Franţa au fost, ca să zic aşa, în interes de serviciu. În majoritatea cazurilor am fost la universităţi din provincie, situate în oraşe comparabile, din punct de vedere al populaţiei, cu Bacăul: Caen (108954 loc.), Orléans (114167 loc.), Limoges (139150 loc.), Clermont-Ferrand (139860 loc.). Dacă luăm în consideraţie populaţia din ceea ce francezii numesc „aire urbaine”, cifrele nu se mai potrivesc, aria urbană variind între 280000 loc. (Limoges) şi 460000 loc. (Clermont-Ferrand). Eu fiind mai ardelean de felul meu, ca să ajung luni dimineaţa la universitate, plecam cu o zi înainte pe la prânz din Paris cu un tren „normal”, cam cum ar fi Intercity la noi, numai că mai rapid (reţineţi: nu TGV). Adică făceam cam într-o oră cei 130 km dintre Paris şi Orlèans şi cam în trei ore cei 440 km care despart Parisul de Clermont-Ferrand (de la Bacău la Bucureşti, 302 km îi faci cu Intercity în cinci ore, dacă ai noroc). Deci numai bine ajungeam în provincie duminica după-amiaza. Odată ajuns, după ce ieşi din gară (n-are importanţă oraşul), ai impresia că ai nimerit într-unul din acele …
Călătoriile mele în Franţa au fost, ca să zic aşa, în interes de serviciu. În majoritatea cazurilor am fost la universităţi din provincie, situate în oraşe comparabile, din punct de vedere al populaţiei, cu Bacăul: Caen (108954 loc.), Orléans (114167 loc.), Limoges (139150 loc.), Clermont-Ferrand (139860 loc.). Dacă luăm în consideraţie populaţia din ceea ce francezii numesc „aire urbaine”, cifrele nu se mai potrivesc, aria urbană variind între 280000 loc. (Limoges) şi 460000 loc. (Clermont-Ferrand). Eu fiind mai ardelean de felul meu, ca să ajung luni dimineaţa la universitate, plecam cu o zi înainte pe la prânz din Paris cu un tren „normal”, cam cum ar fi Intercity la noi, numai că mai rapid (reţineţi: nu TGV). Adică făceam cam într-o oră cei 130 km dintre Paris şi Orl