Obligativitatea de a participa la o sedinta de informare privind avantajele medierii, inainte de a merge in fata instantei, a devenit obligatorie din 15 februarie, odata cu intrarea in vigoare a noului Cod de procedura civila. Este medierea o solutie pentru solutionarea conflictelor intre asiguratorii RCA si victimele daunelor morale?
Incepand cu luna februarie 2013 in conformitate cu prevederile legii 192/2006 cu modificarile si completarile ulterioare partile aflate in litigii civile a caror valoare este sub 50.000 lei sunt obligate sa faca dovada ca au participat la sedinta de informare cu privire la avantajele medierii. In acest sens legiutorul nu face o diferentiere intre litigiile privind daunele materiale si daunele cu caracter nepatrimonial. De asemenea, limitarea superioara a valorii litigiului nu exclude faptul ca se poate apela la mediere indiferent care este valoarea solicitata a despagubirii.
Dovada participarii la sedinta de informare privind avantajele medierii se face printr-un certificat de informare eliberat de mediatorul care a realizat informarea. Daca una dintre parti refuza in scris participarea la sedinta de informare, nu raspunde invitatiei prevazute sau nu se prezinta la data fixata pentru sedinta de informare, se intocmeste un proces-verbal, care se depune la dosarul instantei.
In cazurile litigioase medierea poate fi o solutie. Insa, in cazul in care s-ar avea in vedere elaborarea unui ghid care sa cuprinda elementele complete fata de care sa se calculeze daunele morale, medierea probabil ca nu ar mai fi necesara. Acolo unde situatia este grava iar societatile de asigurare primesc cereri de despagubiri cu valori mari, orice tranzactionare/mediere este imposibil de realizat, diferentele dintre sumele cerute si cele ofertate de asiguratori fiind atat de mari, incat ajungerea la compromis este de cele mai multe ori imposibila.