„Scandalul audientelor”, declansat de Realitatea TV, are o miza de sute de milioane de euro, asa cum am mai scris. Cine are dreptate? Cei de la Realitatea TV, care reclama masuratori viciate ale audientelor TV, sau Kantar Media, firma care a castigat licitatia pentru a efectua aceste masuratori? Nu stiu!
Ce stiu insa este ca cei de la Kantar sunt suspect de opaci si prefera batista pe tambal unei dezbateri publice, ceea ce nu poate decat sa genereze suspiciuni asupra corectitudinii masuratorilor. Cum nimic altceva decat suspiciuni genereaza si monopolul in acest domeniu. Ca si in oricare alt domeniu!
De ce sa nu acceptam posibilitatea existentei unei a doua masuratori paralele? In alte tari europene s-a putut! O asemenea varianta, insotita de transparenta necesara, n-ar face decat sa inchida gura contestatarilor si sa-i ajute pe publicitari sa-si dramuiasca bugetele mai bine. Desi presa, inclusiv Reporter Virtual, a scos in evidenta numeroase deficiente ale metodei de masurare a audientelor, stapanii sistemului, care incaseaza bani frumosi, continua sa tina cu dintii de ceea ce au obtinut si sa invoce „secretul profesional” atunci cand sunt puse in discutie metodele de masurare.
Repet, nu stiu cine are dreptate, insa daca cei de la Kantar Media vor continua sa refuze cu inversunare dezbaterea publica nu vor face decat sa amplifice banuielile ca ceva nu e in regula. Cui poate face rau dezbaterea publica? De ce sa mergem pe sistemul „crede si nu cerceta”?
Cata incredere putem avea in cifrele comunicate? Iata un exemplu: cica aseara, conform masuratorilor Kantar Media, 2,3 milioane de romani s-au uitat, in medie – atentie!, in medie – la serialul „Suleyman Magnificul” difuzat de Kanal D. Zau? Pai asta inseamna aproximativ 1 din 7 romani, pentru ca sunt „masurati” doar cei in varsta de peste 18 ani. Dar stati sa vedeti! Tot surse din Kantar Media