"Aţi depăşit termenul de plată. Când puteţi achita?“. La capătul firului se află acel angajat al băncii atât de hulit şi înjurat de mulţi dintre noi. Pe lângă datorii, el colectează şi ura celor care datorează bani băncilor.
Mădălinei C., 21 de ani, îi este jenă să repete ce i-au auzit urechile în cele cinci luni în care a sunat mii de români datornici. Timp de aproape jumătate de an, de dimineaţa până seara, s-a aşezat la acelaşi birou, cu liste lungi de nume în faţă, cu urechea lipită de receptorul prin care se scurgeau ocări.
În 2010, la doar 19 ani, Mădălina s-a angajat pe postul eufemistic numit „agent procedural“ la firma Top Factoring, al cărei principal obiect de activitate este recuperarea datoriilor restanţierilor la bănci şi furnizori de telefonie, internet şi TV.
Dar, pe lângă datorii, Mădălina colecta şi veninul şi ura a mii de datornici supăraţi pe bănci, pe stat, pe economie, dar, mai ales, pe ea. „Foarte mulţi nu pricepeau sau nu vroiau să priceapă că eram un simplu angajat. Nu aveam nicio vină că ei nu-şi plăteau datoriile. Eu doar îmi făceam treaba“, povesteşte Mădălina.
Profilul datornicului agresiv: bărbat, studii medii, de la sat
Tânăra absolventă de ASE suna, zilnic, în jur de o sută de persoane. Dintre acestea, cam o treime îşi ieşeau din fire.
„Ţipete, urlete, înjurături. ‘Eşti o proastă!’ şi aşa mai departe. Cei mai nervoşi sunt bărbaţii, de orice vârstă, cu studii medii, din zone rurale, de obicei. Nici după cinci luni nu m-am obişnuit. Erau zile în care credeam c-o să cedez. Cu unii chiar nu te poţi înţelege. Chiar dacă ştii că nu pe tine te înjură, că nu te cunoaşte, de fapt, tot te marchează puţin“, spune tânăra, care nu ar vrea să mai lucreze pe o poziţie similară.
Mihaela D. , 23 de ani, fost ofiţer de cont la Raiffeisen Bank, departamentul Colectare, a reuşit să se detaşeze mai uşo