De la izbucnirea crizei economice în 2008, județul Cluj a pierdut trei mari producători industriali: Someș Dej, Nokia și Mechel.
Dacă analizăm importanţa celor trei companii în dinamica economiei locale este limpede de ce impactul „pumnilor” daţi Clujului este unul semnificativ. În 2011, Nokia a realizat o cifră de afaceri de 4,1 miliarde de lei, iar Mechel de 621 de milioane de lei, ceea ce, cumulat, reprezintă aproape 30% din produsul intern brut judeţean. Totodată, în perioadă lui de glorie, Someș Dej era cel mai important exportator din județul Cluj și din regiune şi cel mai mare producător de hârtie de ambalaj şi celuloză din fibră lungă din Balcani.
Afacerile au scăzut considerabil, aşa că în primul semestru din 2012, Someş Dej a avut o cifră de afaceri de 2,1 milioane de lei şi pierderi de 6,3 milioane de lei, iar în cea de-a doua parte a anului situaţia financiară nu s-a echilibrat.
Totuşi, analiza plecării celor două companii din judeţ trebuie făcută nu doar pe orizontală, ci şi pe verticală, „caracatiţa nenorocirilor” fiind extrem de vizibilă la nivelul forţei de muncă.
Potrivit directorului Agenţiei Judeţene pentru Ocuparea Forţei de Muncă (AJOFM) Cluj, Daniel Don, „plecarea Nokia a însemnat, pe lângă cei 1.400 de oameni disponibilizaţi direct de producător, pierderea locului de muncă pentru încă 1.200 de persoane care lucrau pentru furnizorii companiei, iar pentru Mechel o scădere drastică a puterii de cumpărare, antrenând mari dificultăţi şi pentru ceilalţi agenţi economici care îşi desfăşoară activitatea în zonă”. Impactul asupra afacerilor locale este lesne de intuit având în vedere că unul din zece locuitori ai oraşului vecin a fost angajat al combinatului, iar dacă scădem din numărul populaţiei pensionarii şi copiii, ajungem la procente cu adevărat înspăimântătoare.
Nici în ceea ce priveşte situaţia Dejului,