Statutul femeilor este redefinit şi „recolorat” prin imagine, prin prezenţa activă într-o serie de domenii din viaţa socială, culturală, politică. Vorbim despre o paletă largă de identităţi care, uneori, se află în competiţie şi care se exprimă constant printr-un „aici” şi un „acum”. Femeia este „vehicul” al senzualităţii, este definiţie a frumosului, este expresie a maternităţii. Este agent al schimbărilor sociale, actor al revoluţiilor ideologice, artist care se dăruieşte, se dedică total.
Femeia nu este mereu ostentativă. Prezenţă discretă şi elegantă, ea este, uneori, motorul marilor schimbări, demiurgul operelor, al pieselor de teatru, piesa de rezistenţă.
Vom vorbi, în cele ce urmează, despre câteva dintre femeile Constanţei, dar nu despre acelea arhicunoscute, ci despre figurile din spate, despre forţa care face lucrurile să se mişte.
Lana Moscaliuc este actriţă a Teatrului de Stat Constanţa. Născută pe 24 mai 1976, Lana Moscaliuc a absolvit, în 1999, Universitatea „Babeş Boyai” din Cluj, secţia Teatru, Specializarea Arta actorului. Actriţa a jucat, de-a lungul vremii, în „Inimi cicatrizate” (rolul Evei), în „Şatra” (Melinca), în „Adunarea femeilor”, „Antigona”, „Gaiţele”, „Cum vă place”, „Mansardă la Paris cu vedere spre moarte”, „Trei surori”, „Bolnavul închipui”, „Hotel”, „Ultima oră”, „Visul unei nopţi de vară”. Pentru rolul Evei din „Inimi cicatrizate”, în regia lui radu Afrim, Lana Moscaliuc a fost premiată la Festivalul de Teatru „Pledez pentru tine(ri)”, Piatra Neamţ, 2007. A „îmbrăcat”, de asemenea, personajul lui Yumi din „Trip”, filmul Florinei Titz.
Lana Moscaliuc, ardeleanca „reconvertită” la mozaicul intercultural şi interetnic din Dobrogea, este una dintre cele mai talentate actriţe ale noii generaţii din teatrul constănţean. Este forţă şi graţie, distincţie şi creaţie.
Denis Ibadula este lec