România a pierdut din nou trenul pentru Spaţiul Schengen şi va trebui să îl aştepte pe următorul. La Bucureşti, unii mimează indiferenţa, alţii dezamăgirea, unii vor să pară optimişti, alţii văd totul în negru şi condamnă Guvernul că nu se luptă destul de convingător cu fenomenul corupţiei. Tehnic, însă, România şi-a cam făcut temele şi nici măcar statele care s-au opus aderării la spaţiul de liberă circulaţie nu neagă acest lucru. Dar cât ne-a costat până acum această aderare? La această întrebare a încercat să răspundă agenţia naţională de presă.
Peste un miliard de euro, de la bugetul de stat, dar şi fonduri europene s-a dus pentru aplicarea tuturor măsurilor necesare aderării la Spaţiul Schengen. Din această sumă, din banii contribuabilului român rămas încă pe dinafară s-au cheltuit peste 132 de milioane de euro. Pentru 524 de milioane de euro, bani împrumutaţi cu garanţii de stat pentru derularea contractului cu EADS, tot contribuabilul va trebui să plătească. În fine, din fonduri Phare s-au cheltuit 123 de milioane de euro, 158 de milioane de euro au venit din Facilitatea Schengen, 60 de milioane de euro, din Fondul Frontierelor Externe, iar 50 de milioane de euro din alte surse.
Coordonatorul
O parte dintre măsuri a fost coordonată de Ministerul de Interne. Astfel, pentru realizarea şi implementarea Sistemului Integrat pentru Securitatea Frontierei de Stat a României, în august 2004, instituţia a încheiat un contract cu EADS Deutschland GmbH Germania. În total, s-au cheltuit peste 56 de milioane de euro, pentru a se securiza frontierele externe ale Uniunii Europene, din această sumă totală, 14 milioane de euro provenind de la bugetul de stat, în timp ce peste 41 de milioane de euro au fost fonduri europene nerambursabile.
"Fondurile utilizate de Ministerul de Externe pentru aderarea României la Spaţiul Schengen şi securi