Călătoriile în lumea artei sunt de multe ori pline de suspans şi intră în zona celor mai complicate anchete poliţieneşti. Multe dintre aceste anchete ar putea deveni oricând subiect de roman poliţist. Este şi cazul „Colombinei” lui Nicolae Grigorescu. Că a dispărut în anii ’50 am aflat public doar săptămânile trecute. La fel, că a poposit prin Franţa şi a fost redescoperită, reautentificată şi redată circuitului public mai mult sau mai puţin patriotic. Toată povestea „recuperării” culturale a fost şi în numărul trecut al Ziarului de duminică.
Doar că mica epopee nu se opreşte aici: de la Montpellier, pictura a fost transferată la Bucureşti şi apoi la Constanţa. Totul intră într-o complexă istorie în mişcare, într-o campanie de marketing perfectă: căci „Colombina în verde” sau „Costum verde de bal”, cum este primul titlul de catalog, va fi vedeta licitaţiei Artmark de primăvară, pe 20 martie, cu o evaluare spre 250.000 de euro. Preţul de pornire va fi însă sub 150.000 de euro.
Până la licitaţie, cum am precizat deja, „Colombina” vizitează Constanţa, la Casino, pe promenadă. Mare lucru! În ruina unui monument prea îndelung disputat şi nedrept de mult abandonat, „Colombina” are parte de o primă repriză de „răsfăţ” cultural public.
Alături, Pallady, Petraşcu, Tonitza, Ţuculescu, Cumpăna, Baba etc.
Care este povestea „Colombinei în verde“? Iată ce ne comunică Artmark, casa de licitaţii care o scoate la vânzare: „Tabloul a fost pictat probabil la Roma, în iarna anului 1873, în perioada vestitului carnaval roman din Cetatea Eternă, fiind precedat de mai multe studii, astăzi în patrimoniul Muzeului Naţional de Artă al României. Opera pare a fi intrat iniţial în colecţia marelui moşier şi om politic buzoian Gheorghe (Gogu) Iliescu, căruia îi aparţineau vestitele domenii Cândeşti. Legătura dintre Nicolae Grigorescu şi Gogu Iliescu ia naştere în cu