Obiceiul unora dintre bancile comerciale sau a institutiilor financiar-bancare de a-si hartui clientii cu intarzieri la plata ratelor, obicei tot mai accentuat de criza economica, a ajuns in atentia instantelor.
Totul dupa ce o parte dintre “victimele” amenintarilor repetate au cerut judecatorilor sa constate agresivitatea functionarilor bancari si, in consecinta, sa-i oblige la plata unor despagubiri. Autoritatile statului au devenit mult mai atente cu astfel de cazuri in urma tragediei de la Craiova, din iunie 2009, cand un client al Provident nu a mai rezistat hartuirii permanente la care a fost supus de agentii recuperatori si a cedat psihic, punandu-si capat zilelor.
Pornind de la aceasta drama, zilele trecute, o instanta din Romania a pronuntat prima sentinta definitiva impotriva unei institutii bancare, care a fost acuzata de intimidarea unei cliente cu o restanta de o zi la plata unui credit si inscrirea sa abuziva in Biroul de Credit. Initial, Sucursala Dej a Bancpost a fost amendata de OPC Cluj cu suma de 5.000 de lei pentru inscrierea abuziva in Biroul de Credit, dupa care Judecatoria Dej a condamnat banca la plata a 25.000 de euro cu titlu de despagubiri.
La recurs, Tribunalul Cluj a mai redus din suma, obligand Bancpost la plata a 4.500 de euro pentru trauma psihica provocata clientei si fiicei acesteia in varsta de 9 ani Aceasta decizie consemneaza o premiera in justitia din Romania si devine un precedent pentru alte cazuri de acest fel. De fapt, decizia din recurs a Tribunalului Cluj readuce in limite decente relatia banca-client, sanctionand excesele comportamentale si de limbaj ale functionarilor recuperatori.
„Am un card overdraft la o banca din Timisoara si, in fiecare luna, sunt sunata cu cateva zile inaintea scadentei pentru a mi se pune in vedere ca trebuie sa achit rata. Daca intarzii o zi, doua, poate din cauza salariu