Un pas în faţă şi doi înapoi. Aceasta pare a fi mişcarea pe axa Lisabona-Bucureşti, din punct de vedere turistic. Deşi România se zbate în anonimat, Portugalia se încăpăţânează să se împrietenească cu noi pe termen lung.
O prietenie frumoasă începe cu un pahar de vin. De Porto, mai exact, în contextul în care producătorii licorii îşi propun să cucerească România cu un sec de Dao. Sunt doi ani de când ţara noastră nu-şi mai face simţită prezenţa oficială la târgul internaţional de turism al Portugaliei, însă prin intermediul turoperatorilor reuşeşte încă să menţină viu interesul lusitanilor. „Europa de Est devine încet o piaţă pe care am vrea să o cucerim, iar România intră pe lista statelor în care ne propunem să ne extindem“, spune reprezentanta Associacao das Empresas de Vinho do Porto, asociaţia care reuneşte producătorii de vinuri din zona Porto. Imediat îşi motivează şi interesul faţă de România:
„Anul trecut, producătorii au primit în vizitele de la podgorii (tururi care presupuneau şi degustări de vinuri - n.red) 2.000 - 3.000 de persoane“. Cifra este cu atât mai surprinzătoare cu cât turiştii români care au venit în nordul Portugaliei reprezintă un sfert din totalul celor care au vizitat ţara în 2012.
Deşi premisele relaţiei Portugalia-România par favorabile, acestea sunt neglijate de autorităţi. „Ministerul Turismului ar trebui să nu mai anuleze deplasările la târguri. Aşa cum noi, turoperatorii, învăţăm să promovăm destinaţiile pe care le vindem, aşa şi ministerul ar trebui să înveţe cum să-şi promoveze ţara“, spune Aurelian Herda, manager de produs al Interra Travel, una dintre agenţiile care promovează destinaţia România la târgul de la Lisabona. „Din traficul de incoming (turişti străini veniţi în România - n.red) spaniolii şi portughezii reprezintă un procentaj de luat în calcul“, completează acesta.
Prietenie win-win
P