Nominalizările UNITER au agitat săptămâna trecută lumea teatrală românească, în care criticii și artiștii și-au spus cuvinte grele. Un război din care nimeni nu are de câștigat și care se poartă de ani întregi.
Una dintre cele mai importante producții ale anului trecut, montarea „Îngeri în America”, un important eveniment care a adus în România teatrul în serial, nu s-a regăsit pe lista nominalizărilor. Criticul Mircea Morariu, unul dintre membrii juriului de nominalizări, a explicat motivele pentru care spectacolul nu a fost selecționat, motivând faptul că doi dintre membrii juriului nu l-au putut vedea pentru că nu a fost programat, comisia izbindu-se de un refuz al instituției, Teatrul Metropolis, și al regizorului Victor Ioan Frunză.
Cu acest prilej, regizorul Victor Ioan Frunză a răspuns într-un text publicat în Ziarul Metropolis (www.ziarulmetropolis.ro). „Ca în fiecare an, Gala Premiilor UNITER şi-a început ritualul bizantin. Gafele, dar mai ales incultura teatrală îşi pun pecetea pe selecţiile operate de komisarii nominalizărilor. Dl Mircea Morariu publică pe blogul său din Adevărul un text în care motivează de ce komisia de nominalizări a refuzat pur si simplu să vizioneze dipticul „Îngeri în America“. Citez: „Constituiţi în juriu de selecţie, am făcut nenumărate demersuri pentru a urmări spectacolul în cauză. Mai întâi ne-am lovit de refuzul instituţiei producătoare, care şi-a motivat decizia prin nerentabilitatea reprezentaţiei.
Adică prin absenţa de spectatori plătitori. Mai apoi, regizorul a refuzat programarea. Nu se poate ea dragoste de-a sila, darămite nominalizare pe nevăzute.“ Eu nu comentez nominalizările – dumnezeii şi sfinţii raiului teatral o să o facă, sunt sigur – dar magnitudinea minciunilor dlui Morariu mă obligă la câteva precizări: Nu au fost făcute „nenumărate demersuri pentru a urmări spectacolul în cauză“. Nu există nicio