Adrian Măniuţiu a prezentat un nou episod dedicat industriei auto, în cadrul campaniei Antena 3 "România în mişcare": despre infrastructură. "Nu doar că avem puţini kilometri, dar şi ăştia pe care-i avem, i-am plătit la un preţ mediu pe kilometru ce depăşeşte aproape de DOUĂ ori media europeană", spune Adrian Măniuţiu.
La sfârşitul anului trecut România avea 150 de km noi de autostrada. Pentru acest an sunt in plan 250 si astfel, cu putin noroc, la sfarsitul lui 2013 tara ar cumula peste 750 km de autostrada. Aceşti 750 de kilometri includ însă şi drumurile ocolitoare ale unor oraşe dar şi recondiţionarea autostrăzii A1 Bucureşti-Ploieşti. Conform calculele realizate de Income Magazine pe baza informaţiilor oficiale, costul suportat de statul român pentru tronsoanele finalizate până în decembrie 2012, este de peste 2,1 miliarde de euro adică, în medie. peste 4,2 milioane Euro pe kilometru.
Totodată, pentru cei 150 de km noi de autostradă realizati anul trecut s-au plătit în jur de 920 milioane de euro iar costul mediu a fost de 6,4 milioane de euro pe km. Cele mai scumpe autostrăzi realizate pana acum sunt tronsoanele: Câmpia Turzii-Gilău cu un preţ de 9,65 milioane de euro/km, urmată de autostrada Bucureşti-Ploieşti cu 8,1 milioane de euro, ocolitoarea oraşului Piteşti - 8,02 milioane de euro şi varianta de ocolire Arad - 7,95 milioane euro.
Pe de altă parte, topul celor mai ieftine proiecte este condus de secţiunile realizate pe Autostrada Soarelui, tronsoanele Fundulea-Lehliu, Lehliu-Drajna, Drajna-Feteşti şi Feteşti-Cernavodă. Pe aceste secţiuni realizate atât de constructori români, cât şi de companii străine, costul unui kilometru de autostradă a fost de-a dreptul „şocant", variind între 2 şi 2,6 milioane de euro.
Azi, costul pe kilometrul de autostradă nou construită este de 5 milioane de euro. Analiştii spun că, de