Cumpărătorii din UE vor avea acces mai uşor la medieri rapide, ieftine şi imparţiale în disputele cu vânzătorii de bunuri şi prestatorii de servicii, datorită unor noi reguli aprobate de Parlamentul European, cu scopul de a fi evitate procesele lungi şi costisitoare.
Potrivit unui comunicat remis MEDIAFAX de Parlamentul European (PE), noile reguli, care vizează rezolvarea alternativă a disputelor (ADR) şi rezolvarea online a acestora (ODR), au ca scop creşterea utilizării schemelor ADR în UE, oferind consumatorilor o modalitate rapidă, ieftină şi informală de a rezolva disputele cu vânzătorii, în loc să recurgă la procese lungi.
Multe state UE, arată sursa citată, au deja scheme ADR, dar lipsa unor standarde comune, acoperirea defectuoasă şi supraaglomerarea fac dificilă accesarea acestora de către cumpărători.
Noua directivă cere statelor membre să se asigure că există scheme ADR pentru toate sectoarele de activitate şi are prevederi referitoare la imparţialitatea mediatorilor, precizează PE.
Concret, cumpărătorii vor putea utiliza noile reglementări pentru a cere despăgubiri pentru plângeri formulate în afara tribunalelor referitoare la orice bunuri sau servicii, indiferent dacă au fost achiziţionate online, în magazin, local sau în străinătate. PE a stabilit că medierea ar trebui să fie gratuită pentru cumpărători sau să aibă un tarif fix. În general, orice dispută ar trebui să fie rezolvată în 90 de zile, prevede reglementarea.
"Directiva ADR este câştigătoare şi pentru vânzători şi pentru cumpărători. Un mecanism transeuropean, ieftin şi rapid de despăgubire va reduce costurile consumatorilor cu miliarde de euro pe an şi va încuraja comerţul electronic transfrontalier, ceea ce reprezintă un stimul crucial pentru creşterea pieţei unice din Europa", a declarat vicepreşedintele Comisiei pentru piaţa internă şi protecţia consumato