Cumpărătorii din UE vor avea acces mai ușor la medieri rapide, ieftine și imparțiale în disputele cu vânzătorii de bunuri și prestatorii de servicii, datorită unor noi reguli aprobate de Parlamentul European, cu scopul de a fi evitate procesele lungi şi costisitoare.
Multe state UE, arată sursa citată, au deja scheme ADR, dar lipsa unor standarde comune, acoperirea defectuoasă și supraaglomerarea fac dificilă accesarea acestora de către cumpărători.
Noua directivă cere statelor membre să se asigure că există scheme ADR pentru toate sectoarele de activitate și are prevederi referitoare la imparțialitatea mediatorilor, precizează PE.
Concret, cumpărătorii vor putea utiliza noile reglementări pentru a cere despăgubiri pentru plângeri formulate în afara tribunalelor referitoare la orice bunuri sau servicii, indiferent dacă au fost achiziționate online, în magazin, local sau în străinătate. PE a stabilit că medierea ar trebui să fie gratuită pentru cumpărători sau să aibă un tarif fix. În general, orice dispută ar trebui să fie rezolvată în 90 de zile, prevede reglementarea.
“Directiva ADR este câștigătoare și pentru vânzători și pentru cumpărători. Un mecanism transeuropean, ieftin și rapid de despăgubire va reduce costurile consumatorilor cu miliarde de euro pe an și va încuraja comerțul electronic transfrontalier, ceea ce reprezintă un stimul crucial pentru creșterea pieței unice din Europa”, a declarat vicepreşedintele Comisiei pentru piaţa internă şi protecţia consumatorilor, Louis Grech.
Reglementarea ODR, pentru a contribui la rezolvarea disputelor privind bunurile și serviciile vândute online, atribuie Comisiei Europene puterea de a crea o “platformă online” pentru ODR, în toate limbile UE, se mai precizează în comunicat.
Această platformă, accesibilă prin intermediul portalul Europa Ta, va oferi cumpărătorilor un formular standa