La capătul unei vizite care a presupus întâlniri cu reprezentanţii MS, ANRMAP, ANM, CNAS şi Unifarm, dar şi cu managerii unor spitale publice din Bucureşti şi Ploieşti, rezumatul concluziilor experţilor OMS cu privire la achiziţiile publice din sănătate a fost prezentat, săptămâna trecută, de către dr. Raed Arafat, secretar de stat în MS. Astfel, cu toate că „sistemul de achiziţii publice este puternic şi răspunde nevoilor ţării“, iar sistemul de supraveghere a acestora este „robust“, există probleme pentru care „schimbările pot fi benefice“. Printre acestea, interesul scăzut de participare la licitaţii pentru volume mici, deţinerea puterii de către furnizori (ca urmare a fragmentării achiziţiilor), lipsa unor tehnici sofisticate de previzionare a nevoilor, posibila selectare a unor produse depăşite, volu Publicitate mul mare de muncă implicat de cele aproximativ 2.500 de contracte-cadru anuale sau amânarea plăţilor. În acest context, achiziţia centralizată ar maximiza puterea cumpărătorului, ar îmbunătăţi transparenţa şi munca de supraveghere, datorită numărului mai mic de contracte, ar reduce volumul de muncă pentru achiziţii la nivelul spitalelor, utilizând însă în continuare experienţa acumulată, iar lista de medicamente poate fi actualizată pe criterii de cost-eficienţă. În concluzie, planul de achiziţii centralizate propus de MS ar trebui să aducă beneficii semnificative după implementare. Referitor la sistemul centralizat, care urmează să fie implementat din luna iulie, dr. Raed Arafat a făcut câteva precizări şi comentarii. Sistemul se va aplica, la început, pentru medicamentele şi materialele sanitare necesare în ATI şi în urgenţă, medicamentele din tratamentul TB şi HIV/SIDA, urmând ca, în funcţie de rezultatele obţinute, lista să crească sau să se revină la vechiul sistem. Spitalele vor avea în continuare dreptul de a organiza licitaţii pent