Noul val al cinematografiei din Romania ar putea seca, daca nu este sustinut si acasa, filmele romanesti de top castigandu-si insa respectul in lumea intreaga. Cu toate acestea, lipsa lor de popularitate in randul audientelor romanesti reprezinta un pericol pentru cinematografia romaneasca.
Perioada buna din ultimii ani a filmului romanesc a inceput in anul 2005, cu "Moartea domnului Lazarescu", regizat de Cristi Puiu, care a avut succes la Festivalul de la Cannes din acel an, castigand premiul Un Certain Regard, aminteste The Guardian.
Regizorii Corneliu Porumboiu, Cristian Mungiu si Radu Muntean i-au urmat lui Cristi Puiu in acest "nou val", filmele lor strangand premiu dupa premiu pana in acest an cand drama lui Calin Peter Netzer, "Pozitia copilului", a castigat Ursul de Aur la Berlin.
Aceasta miscare a filmului romanesc a fost insa total deconectata de audientele din Romania, cifrele incasarilor fiind ingrozitoare. Spre exemplu, "Aurora", ultimul film al lui Cristi Puiu, a avut incasari de doar 6.942 de dolari in tara noastra, clasandu-se pe locul 96 intre clasamentul celor mai populare filme din Romania in anul 2011.
Numai filmul lui Mungiu, "4 luni, 3 saptamani si 2 zile", castigator al Premiului Palme d'Or, de la Cannes, a reusit sa intre in top 10, cu incasari de 274.611 dolari - al saptele cel mai de succes film in anul 2007. In anul 2010, filmul lui Florian Serban "Eu cand vreau sa fluier, fluier", de-abia a intrat in primele 50 de filme in acest clasament.
Astfel, comparativ cu celelalte audiente din Europa de Est, romanii cu siguranta nu au fost interesati de propriile filme, care au reprezentat un neinsemnat 2,5 la suta din totalul incasarilor anului 2010.
In schimb, audientele festivalurilor de film s-au minunat de inalta calitate a noului val al cinematografiei romanesti, The New