Sofi Oksanen, fino-estoniană (n. 1977, Jyväskylä, Finlanda), s-a afirmat, după studii de literatură şi dramaturgie, încă din 2003, cu romanul la care ne vom referi, Vacile lui Stalin (Polirom, 2012), ca una dintre cele mai originale voci ale prozei finlandeze de azi. Au urmat volumele de proză „Baby Jane“ (2005), roman ce plonjează în intimitatea şi tensiunea din sânul unui cuplu lesbian, „Purificarea“ (apărut în Finlanda în 2008, roman care a avut un succes enorm în Occident), „Când au dispărut porumbeii“ (2012). Cele mai prestigioase premii naţionale (Finlandia şi Runeberg), dar şi străine, în speţă franceze, i-au confirmat talentul în 2010 (Femina Étranger şi FNAC). Romanul al cărui titlu se inspiră din tragicomica poreclă dată de deportaţii înfometaţi caprelor siberiene este un joc de alternanţă a mai multor epoci şi voci narative. Persoana a treia singular pentru evocarea trecutului: Estonia imediat după ultimul război mondial, Estonia în era ocupaţiei sovietice şi copilăria tinerei Anna (avatarul epic al autoarei), persoana întâi pentru a evoca prezentul şi tulburările alimentare ale acesteia (de la bulimie la vărsăturile voluntare). Fractura între persoana întâi şi a treia, deşi este vorba de unul şi acelaşi personaj, creează o distanţare în raport cu o epocă, distanţare care poate fi asociată cu independenţa Estoniei, dobândită în 1991; aşadar, o pendulare semnificativă, ale cărei consecinţe se regăsesc la fel de bine în marea istorie şi în istoria personală. O tematică amplu exploatată în opera lui Sofi Oksanen, la graniţa dintre ficţiune şi biografism, folosirea acelui eu narativ şi numeroasele similitudini între viaţa autoarei şi cea a personajului protagonist îl vor face pe cititor să-şi pună întrebarea asupra procentului de elemente furnizate de istoria familială şi incorporate în roman. Totuşi, dacă e firesc să ne gândim că unele prob