Era previzibil ca şefii grupurilor parlamentare aveau să-şi impună voinţa deja anunţată, în termeni lipsiţi de orice ambiguitate, de a refuza formula de compromis la care, după nenumarate runde de negocieri, ajunseseră şefii de state şi guverne.
Prezentat de acestia drept o victorie a ratiunii, echilibrului si dorintei de a merge mai departe, bugetul a fost imediat catalogat de reprezentantii Parlamentului European ca fiind rezultatul mai degraba al unei targuieli intre niste vinzatori de covoare decit o constructie realizata de oameni care gindesc cu responsabilitate la viitorul Europei. Un buget de criza, gandit in cei mai restrictivi termeni din intreaga istorie a UE, anuntand 7 ani in care idea cresterii economice este exclusa … Iata in continuare doar citeva dintre acuzatiile recurente ale europarlamentarilor.
Ce anume cer acestia? In primul rand, Comisia Europeana trebuie sa genereze in regim de urgenta o alta formula de buget. Spre deosebire de formula adoptata prin precedenta incercare, acum negocierile nu se vor mai purta doar intre Consiliu si Comisia Europeana, ci vor implica si Parlamentul. Votul final va avea loc in vara, poate in iunie sau iulie ca ultima sansa, existand atunci posibilitatea ca Parlamentul sa accepte sau nu formula ce urmeaza sa fie negociata in urmatoarea perioada. Daca Parlamentul va folosi dreptul de veto, atunci Comisia Europeana va trebui s-o ia din nou de la capat, numai ca, in acest caz, Parlamentul va avea dreptul sa aduca amendamente proprii.
O batalie politica extrem de dura si care incepe cu un foarte puternic semnal de pozitionare: votul PE vine cu doar o zi inainte de deschiderea lucrarilor Summitului (14-15 martie), punand sefii de state si guverne daca nu intr-o postura jenanta, atunci cel putin intr-una care le slabeste considerabil pozitia, foarte neplacut in momentul in care multe din statele membre s