Despre Google au fost multe speculaţii că rezultatele sale nu sunt tocmai corecte şi că angajaţii intervin direct în căutările online. Compania s-a apărat spunând că algoritmul său nu ţine partea nimănui, Internetul este al tuturor. Totuşi, lucrurile s-au schimbat.
Google s-a remarcat în online printr-un algoritm foarte bun prin care şi-a sortat paginile web indexate. Asta nu a scutit compania de critici, de multe ori s-a spus că Google intervine în rezultate şi justificarea a fost că algoritmii pe care îi foloseşte sunt imparţiali. Totuşi, lucrurile s-au mai schimbat, după cum arată „The New York Times“, iar oamenii sunt folosiţi de Google pentru a rafina căutările online.
Steve Lohr scrie pentru NY Times că Google apelează la oamenii, pentru că creierul uman încă este cel mai bun la a analiza două situaţii şi la a decide care soluţie este mai bună. Schimbarea pe care Google a făcut-o a venit odată cu informaţiile rezumate pe care le prezintă în partea dreaptă despre diverşi termeni pe care oamenii îi caută. Spre exemplu, cauţi „barack obama“ şi pe Google ai, în dreapta, cine este, ce face şi câteva fotografii cu el.
Aceste informaţii sunt luate din diverse surse, inclusiv Wikipedia (mai ales) şi C.I.A. World Factbook and Freebase. Aceasta din urmă sursă este întreţinută de Metaweb, companie deţinută de Google în 2010. Iar toate informaţiile sunt editate de oameni. Când un termen este detectat de algoritmul Google, nu mai sunt prezentate doar paginile web relevante, ci este prezentat rezumatul.
„A survenit o schimbare în gândirea. Acum, o parte din resursele noastre sunt trecute prin filtre umane“, a declarat Scott Huffman, inginer şi director la calitatea căutărilor furnizate de Google. Nu este cea mai drastică schimbare, nu este cazul de teorii conspiraţioniste care să susţină că Google manipulează toate rezultatele, dar este clar că gigan