Astăzi intră în vigoare OUG care prevede plata unui timbru de mediu la înmatricularea maşinilor, care va înlocui actuala taxă auto. Tot vineri va fi lansat pe site-ul Administraţiei Fondului de Mediu sistemul de calculare al acestei taxe.
Ordonanţa de Urgenţă care prevede plata unui timbru de mediu la înmatricularea maşinilor intră în vigoare vineri, noul sistem de taxare înlocuind vechea taxă auto. Timbrul de mediu va fi calculat în principal în funcţie de emisia de CO2, luat în calcul în întregime pentru timbru faţă de 30 la sută în legea în vigoare, înscrisă în cartea de identitate a maşinii sau documentele de omologare. Timbrul va fi plătit o singură dată, la prima înmatriculare pe piaţa din România sau la prima transcriere, dar nu şi în cazul tranzacţiilor civile (moştenire sau partaj), iar cei care au plătit actuala taxă de poluare nu vor mai plăti timbrul de mediu.
Noua formulă de calcul conduce la o creştere în medie de aproximativ 10 la sută a sumei de plată pentru maşinile Euro 4 şi Euro 3 şi o scădere cuprinsă între 60 la sută şi 90 la sută pentru maşinile Euro 2, Euro 1 şi non-euro. Suma de plată va scădea cu 60 la sută pentru Euro 2, cu 80 la sută pentru Euro 1 şi cu 90 la sută pentru non-euro.
Cuantumul taxei pentru maşinile non-euro, Euro 1 şi Euro 2 cu tehnologii mai învechite va fi mai mic decât cel actual, mergându-se pe ideea că aceste maşini au o durată scurtă de funcţionare şi, deci, vor polua pentru un interval mai mic.
Ministerul Mediului preciza că taxa rămâne la aceleaşi cote pentru maşini Euro 5, în timp ce pentru Euro 6, maşini hibride şi electrice nu va fi plătit nimic în timp ce Ordonanţa stabileşte un cuantum diferit pentru maşinile cu motoare pe benzină şi pentru cele cu motorină, având în vedere că emisiile poluante din pulberi sunt mult mai mari în cazul motorinei.
În cazul automobilelor cu norma de p