La scurt timp după publicarea unui raport legat de bilanţul lucrărilor la autostrăzi din ultimii ani, în care tronsonul Arad - Timişoara este vedetă în ceea ce priveşte neregulile constatate, Curtea de Conturi a întocmit un nou raport privind lucrările la drumuri naţionale. Timişul este remarcat ca unul dintre judeţele-problemă, în primul rând din cauza diferenţelor semnificative de preţ între lucrări similare, uneori efectuate pe tronsoane diferite ale unuia şi aceluiaşi drum.
Nereguli şi diferenţe de preţ majore
Încă de la primele constatări ale noului raport de audit legat de performanţa lucrărilor de infrastructură la drumuri naţionale realizate în ultimii ani, Curtea de Conturi arată că obiectivele naţionale legal reglementate nu au fost atinse la nivelul şi termenele stabilite. Pe de o parte din cauza insuficientei voinţe politice, la nivelul Guvernului, iar pe de alta, din cauza faptului că nici Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale, nici Ministerul Transporturilor nu şi-au asumat şi îndeplinit în mod real şi performant„rolul de entităţi principale cu responsabilităţi maxime în derularea, implementarea şi finalizarea programelor şi a proiectelor prioritare”. Conform documentului, mare parte din infrastructura României este expirată. Mai precis, la sfârşitul anului trecut majoritatea drumurilor naţionale modernizate şi a celor cu îmbrăcăminte bituminoasă uşoară, care împreună reprezentau circa 98,2% din reţeaua naţională de drumuri naţionale, avea durată depăşită. Timişul nu se regăseşte în topul judeţelor cu cea mai mică pondere de drumuri naţionale „expirate”, în care, culmea, se regăsesc trei dintre judeţele limitrofe – Arad, Mehedinţi şi Caraş-Severin – deşi, în privinţa sumelor virate la buget, a fost cu siguranţă un mai bun contribuabil decât Caraş-Severinul sau Mehedinţiul.
Curtea de Contu