Daca vreti sa va cumparati o masina, este bine sa va uitati la cat polueaza si cat de puternic este motorul. Nu de alta, darincepand de azi, statul percepe o taxa pe gramul de CO2, botezata pretios “timbru de mediu”, care suna a banc, instituind o aberatie demna de celebrul personaj Bula.
Intrebat la scoala care este mai greu – un kilogram de fulgi sau un kilogram de otel, Bula a ramas serios pe ganduri. La fel vor ramane toti soferii cand vor vedea ca, pentru statul roman, gramul de CO2 nu are acelasi pret. Motivul?
Timbrul de mediu se calculeaza nu numai in functie de emisiile de carbon, dar si in functie de norma de poluare, de capacitatea cilindrica a motorului (creste) si de vechimea masinii (scade).
Un simplu calcul arata ca gramul de CO2 poate costa 0,30 euro daca este emis de o masina cu motor Euro 5 cu motor sub 1.000 cm², pana la 80, 19 euro daca masina are doar Euro 3 si peste 3.000 cm² (mai mare de 267 ori!!!). Sa nu uitam ca in cazul autoturismelor mai exista o taxa extrem de progresiva – impozitul local, platibil anual.
“E o aberatie, la fel cum au fost si celelalte taxe auto”, a declarat analistul auto Razvan Marinescu. “A fost gandita doar cu scopul de a aduce bani la buget, pentru ca favorizeaza doar bugetul de stat. Mai mult chiar, va bloca piata auto”, afirma acesta.
Tragem concluzia ca gramul de CO2 este mai periculos pentru mediu daca este emis de o masina de lux, cu motor mare, decat de una populara, cu motor micGabriel Biris, avocat de business
Noua taxa ne pune sa platim mai mult pentru orice masina cu Euro 3 si 4 pe care vrem sa o cumparam sa o vindem. Si cum acestea sunt cele mai multe masini vandute in Romania, va insemna practic ca va bloca tranzactiile.
“Initial, taxa auto era gandita sa stimuleze achizitia de masini noi. Avand in vedere ca la Euro 5 nu se sc