Un orădean din zece e afectat de gălăgia din oraş, iar sursa principală de zgomot e traficul rutier. Acestea au fost concluziile trase de specialiştii angajaţi de Primărie pentru întocmirea hărţilor de zgomot ale Oradiei, care acum prezintă şi soluţiile pentru combaterea gălăgiei.
Printre altele, experţii propun reducerea vitezei de circulaţie pe şoselele aglomerate, refacerea căilor de tramvai deteriorate şi înlocuirea mijloacelor de transport în comun gălăgioase cu altele mai silenţioase. De asemenea, la "izolarea" fonică a orădenilor ar ajuta şi spaţiile verzi mari şi plantarea de gard viu de-a lungul străzilor.
O zecime, poluaţi
La cererea Uniunii Europeane, Oradea şi-a făcut anul trecut aşa-numitele hărţi de zgomot, studii care indică sursele de poluare fonică, arătând şi cât de tare sunt zgâriate urechile localnicilor. Specialiştii firmei Enviro Consult au fost cei care, vreme de un an, au ascultat gălăgia din Oradea, ţinând cont, aşa cum cere legea, de cele patru surse principale de poluare fonică: traficul rutier, feroviar şi aerian, dar şi de industrie. Concluziile au arătat că aproape 19.000 de orădeni sunt poluaţi fonic, iar sursa cea mai mare de zgomot o reprezintă traficul rutier, urmat de cel al tramvaielor şi de cel feroviar.
Acum, compania a întocmit o listă cu soluţii pentru combaterea poluării fonice. "Sunt soluţii folosite în ţările Uniunii Europene şi care se pot aplica şi în Oradea", spune Bogdan Lazarovici (foto), specialist în cadrul Enviro Consult.
Soluţii psihologice
O recomandare făcută municipalităţii e ca străzile înguste ori care au clădirile aproape de şosea să aibă sens unic, pentru ca traficul să fie mai fluent, iar maşinile să nu stea prea mult pe loc. Specialiştii mai sfătuiesc ca în zonele rezidenţiale să fie restricţionat accesul autovehiculelor cu tonaj mare, iar viteza să fie redusă pe şoselele