Compania-mamă a Zara, Inditex, a făcut o avere fiind mereu cu un pas înainte în lumea modei. Să fii însă cu un pas înaintea aşteptărilor investitorilor se dovedeşte însă a fi mult mai dificil.
Cea mai mare reţea de îmbrăcăminte din lume a anunţat că profitul său net anualizat a crescut cu 22% la 2,4 mld. euro, odată cu extinderea accelerată din Asia care a compensat rezultatele slabe din piaţa de provenienţă a retailerului, adică Spania.
Dar rezultatele trimestriale au fost sub estimările analiştilor – al doilea rezultat consecutiv ratat după cinci ani de supraapreciere, perioadă în care acţiunile Inditex s-au triplat. Marja brută a companiei (rata profitului din vânzări) a scăzut la 57,9% de la 62,1% în trimestrul anterior, posibil din cauza efectelor valutare negative şi a reducerilor considerabile de preţ.
„Câştigurile trimestriale au fost puţin dezamăgitoare. Anul anterior devenise puternic pentru prima dată şi încetinirea trebuia să vină“, a declarat Anne Critchlow, analist al Societe Generale.
Creşterea Inditex a fost susţinută de viteză, sub forma lanţului său de distribuţie de tip „modă în viteză“ care poate scoate o nouă linie vestimentară pe care să o distribuie în magazine în circa două săptămâni, alături de expansiunea internaţională rapidă care a rezultat în peste 6.000 de magazine la nivel mondial. Anul acesta va mai deschide alte 440 până la 480 de unităţi, cu puţin sub nivelul de 482 de magazine inaugurate anul trecut.
Mulţi analişti se îndoiesc de faptul că nivelul de creştere orchestrat de proprietarul Amancio Ortega, al treilea cel mai bogat om din lume, va putea fi susţinut în acest ritm accelerat. Aşa cum au descoperit şi alte companii care au consemnat creşteri fulgerătoare, precum Apple, succesul produce întrebări inevitabile legate de capacitatea de depăşire a legii numerelor ma