Ordonanţa de urgenţă care prevede plata unui timbru de mediu la înmatricularea maşinilor şi care va înlocui actuala taxă auto intră în vigoare vineri. Prin introducerea timbrului de mediu, pentru maşinile din categoriile Euro 4 şi Euro 3 se va plăti la înmatriculare o taxă mai mare cu 10-15% faţă de nivelul din prezent.
Suma de plată va scădea însă cu 60% pentru Euro 2, cu 80% pentru Euro 1 şi cu 90% pentru non-euro. În ceea ce priveşte tehnologiile Euro 5 nivelul taxei va fi asemănător cu cel din prezent.
Şoferii care îşi vor plăti timbrul de mediu începând din 15 martie au nevoie de cartea de identitate a vehiculului, de documente care atestă dobândirea autovehiculului pentru care se solicită plata timbrului şi de rezultatul expertizei tehnice efectuate de Regia Autonomă „Registrul Auto Român”, arată normele metodologice pentru aplicarea timbrului de mediu aprobate în şedinţa de Guvern de marţi.
Cum se calculează timbrul
Timbrul de mediu va fi calculat în principal în funcţie de emisia de CO2, luat în calcul în întregime pentru timbru faţă de 30% în legea în vigoare, înscrisă în cartea de identitate a maşinii sau documentele de omologare.
Calculul timbrului de mediu îl face agenţia fiscală pe raza căreia persoana îşi are domiciliul. În cazul firmelor, plata se va face la agenţia unde aceasta este înregistrată ca plătitoare de taxe şi impozite. Potrivit documentului, timbrul se achită în lei la Trezoreriile Statului pe raza cărora şoferii îşi au domiciliul.
Timbrul va fi plătit o singură dată, la prima înmatriculare pe piaţa din România sau la prima transcriere, dar nu şi în cazul tranzacţiilor civile (moştenire sau partaj).
Cei care au plătit actuala taxă de poluare nu vor mai plăti timbrul de mediu. Cât plătesc posesorii unei mașini Volkswagen Polo, Ford Fiesta sau Logan
Potrivit noului sistem de taxare, în cazul