Cinematografia romaneasca este analizata din nou in presa externa, dupa succesul rasunator pe care l-a obtinut Pozitia Copilului, in regia lui Calin Netzer, la Berlin.
Premiat pentru cel mai bun film, "Pozitia Copilului" a atras reactii pozitive din intreaga lume. In acest context, The Economist face o radiografie a cinematografiei romanesti, intr-un material in care vorbeste despre noua generatie de regizori, "perlele" cinematografiei.
In timpul regimului comunist al lui Nicolae Ceausescu, industria de film a Romaniei a fost nationalizata, iar cineastii au fost subventionati pentru a crea filme socialiste care aratau ca muncitorii sunt fericiti.
Oamenii traiau intr-o lume in care propaganda lauda o falsa prosperitate, desi lumea era nevoita sa stea ore in sir la cozi pentru a cumpara lapte ori carne, scrie The Economist.
Dupa revolutia din 1989, precizeaza jurnalistii, o noua generatie de regizori si-a focusat obiectivele asupra epocii ceusiste, realizand filme care aratau cum traiau, cu adevarat, oamenii in comunism si vorbind despre traumele post-comuniste care au urmat dupa instalarea democratiei.
The Economist vorbeste despre ce a urmat din anul 2000, cand noul val al cinematografiei a inceput sa fie recunoscut international pentru originalitate. Multe pelicule create in Romania arata viata cotidiana de sub regimul ceausist, cum se intampla in cazul filmului lui Cristian Mungiu "4 luni, 3 saptamani si 2 zile", in filmul lui Corneliu Porumboiu - "12:08 la est de Bucuresti" sau filmul lui Catalin Mitulescu - "Cum mi-am petrecut sfarsitul lumii".
Acum, scriu jurnalistii, regizorii romanesti se concentreaza pe societatea romaneasca aflata in tranzitie. Exemplul dat de The Economist este filmul lui Calin Peter Netzer, "Pozitia Copilului", care a fost premiat cu Ursul de Aur la Festivalul Internat