* Acordarea facilităţilor, proces simultan şi separat de cel al privatizării
Ţara noastră nu mai poate impune, din 2007, în cadrul privatizărilor, strategii de politică industrială, securitate socială sau obiective de dezvoltare regională, care nu ar fi luate în considerare, în mod obişnuit, de către un investitor privat, au declarat, vineri, în cadrul unui seminar, reprezentanţii PricewaterhouseCoopers (PwC). Condiţiile post-privatizare de acest gen nu sunt acceptate de legislaţia europeană.
Dacă vor să stimuleze o anumită industrie/companie privatizată, autorităţile noastre pot, în schimb, să acorde ajutoare de stat permise de legislaţia europeană. Nu toate ajutoarele trebuie notificate, pentru că exista şi scheme aprobate şi aplicate de statele membre.
Specialiştii PwC atrag atenţia că Uniunea Europeană (UE) le impune statelor membre ca procesul de privatizare să fie realizat prin licitaţii publice, anunţate cu suficient timp înainte (minim două luni) de data limită pentru depunerea ofertelor. Oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere financiar este desemnată câştigătoare, iar licitaţia trebuie să fie lipsită de condiţii de vânzare. La aceste licitaţii trebuie să poată participa orice cumpărător, indiferent dacă desfăşoară sau nu o activitate economică şi indiferent de tipul activităţii economice.
Potrivit PwC, sunt considerate ajutoare de stat ilegale conversia sau scutirea de datorii, acceptarea unui preţ sub nivelul pieţei în schimbul realizării, de către investitor, a unui anumit volum de investiţii şi păstrarea locurilor de muncă. Statul riscă anularea procesului de privatizare şi ajutorul de stat este recuperat de la investitor cu dobândă.
Oficialii PwC afirmă: "Dacă statul consideră că trebuie să stimuleze o anumită industrie sau economia unei anumite regiuni prin privatizare, nu trebuie să acorde aceste stimulente în ca