Societăţile de pe lista FMI, cum sunt Oltchim sau CFR Marfă, sunt greu de vândut pe o piaţă dominată de cumpărători pretenţioşi, dar menţinerea lor ar costa mai mult decât privatizarea, arată consultanţii de la PricewaterhouseCoopers.
Piaţa pe care statul român trebuie să iasă acum la vânzare cu firmele nominalizate de Fondul Monetar Internaţional este extrem de dificilă, cumpărătorii sunt pretenţioşi, iar banii sunt foarte greu de găsit de către investitori. Şi totuşi, aceste companii – între care se regăsesc ca priorităţi CFR Marfă şi Oltchim – trebuie vândute cât mai urgent, pentru că generează pierderi şi costurile de menţinere sunt mult mai mari decât în varianta vânzării.
În cazul CFR Marfă, valoarea de patrimoniu este afectată de datoriile imense ale societăţii, iar în cazul Oltchim creditorii au o putere de decizie mai mare chiar şi decât acţionarii, reiese din analizele companiei de consultanţă PricewaterhouseCoopers (PWC). Altfel spus, avem de ales între a vinde prea ieftin aceste societăţi sau a le menţine prea scump.
„Să nu ne mai aşteptăm că vom lua bani foarte mulţi din aceste privatizări, vom ajunge să fim bucuroşi că am scăpat de ele“, a declarat, în cadrul unui seminar, Radu Stoicoviciu, Advisery Partner al PWC. El a arătat că, odată cu integrarea în UE, am intrat într-un club select în care regulile de privatizare sunt ceva mai drastice şi impun statelor membre să nu-i mai avantajeze pe cumpărători.
Europa interzice protecţia socială
Anumite clauze cu care ne-am obişnuit la privatizările anterioare nu mai sunt acceptate. De exemplu, continuarea activităţii principale, păstrarea angajaţilor, reducerile sau scutirile de taxe nu se mai pot regăsi în contractele de privatizare, pentru că ar constitui ajutor de stat pentru întreprinderea privatizată; vânzarea sub nivelul pieţei ar constitui, în schimb, ajutor d