După ce de la începutul anului piaţa auto din judeţul Satu Mare a fost blocată în aşteptarea noii taxe de timbru, odată cu intrarea în vigoare a acesteia în data de 15 martie, piaţa este din nou bulversată. Cum noua taxă este mai mică în cazul maşinilor mai vechi, mulţi sătmăreni se gândesc că ies în avantaj dacă-şi cumpără o astfel de maşină.
Taxă nouă, probleme noi
În aşteptarea noii taxe de timbru, piaţa auto din judeţul Satu Mare a fost timp de mai multe luni în stand-by. Tranzacţiile efectuate în această perioadă au fost foarte puţine, majoritatea dintre ele fiind doar schimburi. Intrată în vigoare în data de 15 martie, noua taxă de timbru a bulversat şi mai mult piaţa auto, deoarece mulţi sătmăreni şi-ar dori o maşină mai veche, care este şi mai ieftină şi are taxa de timbru mai mică.
Noua formulă de calcul conduce la o creştere în medie de aproximativ 10% a sumei de plată pentru maşinile Euro 4 şi Euro 3 şi o scădere cuprinsă între 60% şi 90% pentru maşinile Euro 2, Euro 1 şi non-euro. De exemplu, pentru un autoturism Volkswagen cu motorizare de 1,5 litri, diesel, Euro 3, fabricat in 2001, timbrul de mediu va fi de 576 euro, iar pentru acelaşi automobil, fabricat în 2000, cu aceeaşi motorizare şi nivel de poluare, dar pe benzină, timbrul va fi de 425 euro. În cazul unui Logan Sandero nou, Euro 5, cu motor de 1,2 litri, pe benzină, se va plăti un timbru de mediu în valoare de 109 euro, iar pentru un autovehicul de acelasi tip, dar pe motorina şi motor de 75 CP se va plăti un timbru de 52 euro. Timbrul va fi plătit o singură dată, la prima înmatriculare pe piaţa din România sau la prima transcriere, dar nu şi în cazul tranzacţiilor civile (moştenire sau partaj). Cei care au plătit fosta taxă de poluare nu vor mai plăti timbrul de mediu.
Nemulţumiţi de noua taxă de timbru
Atât comercianţii cât şi potenţialii clienţi sunt nem