Timbrul de mediu, aplicat la inmatricularea masinilor pe piata romaneasca, a intrat in vigoare pe 15 martie, insa avocatii spun ca acesta nu respecta principiul "poluatorul plateste" si duce la incalcarea liberei circulatii a bunurilor in cadrul Uniunii Europene.
“Principiul nu pare sa se regaseasca in prevederile legate de noua taxa, caci, desi se mentioneaza ca taxa este calculata in functie de emisiile de CO2, noua reglementare scade valoarea timbrului de mediu pentru masinile cu tehnologii mai slabe (Euro 2, Euro 1 si non-Euro). Aceste masini se bazeaza pe o tehnologie invechita si, prin urmare, sunt mult mai poluante, dar explicatia autoritatilor a fost ca ar avea o durata mai mica de functionare si ca reprezinta un procent foarte mic din totalul importurilor. Aceasta taxa va duce la cresterea poluarii datorata masinilor cu tehnologii invechite”, a declarat Ananamaria Gavrila, senior associate Dragne & Asociatii.
In urma scaderii cuantumului taxei pentru aceste masini, este foarte posibil ca importurile sa creasca considerabil, tinand cont si de puterea mica de cumparare a majoritatii romanilor.
“O alta problema este data de faptul ca cel care va fi nevoit sa plateasca taxa este cumparatorul masinii, cel care (inca) nu a poluat, deci principiul “poluatorul plateste” ramane pur teoretic, el neaplicandu-se in practica”, mai spune Gavrila.
Potrivit dreptului Uniunii Europene, care are aplicabilitate directa si prioritara in legislatia romana, este interzis statelor membre sa aplice produselor altor state membre impozite interne de orice natura, mai mari decat cele care se aplica produselor nationale similare, fiind interzisa si aplicarea unor impozite interne de natura sa protejeze indirect alte sectoare de productie. Citeste si:Fiscul va calcula timbrul de mediu in 2 zileCat ii costa taxa auto pe soferii excentriciCumparatorii de masini el