Persoanele fizice autorizate îşi pot desfăşura activitatea individual şi independent sau pot angaja, în calitate de angajator, terţe persoane cu contract individual de muncă.
Acestea beneficiau de această posibilitate din luna mai 2011, însă Senatul a decis la un moment dat să limiteze la nouă numărul de salariaţi pe care o PFA îi poate avea, modificare ce nu a fost însă votată şi de Camera Deputaţilor. OUG nr. 46/2011 prevedea posibilitatea PFA de a angaja „terţe persoane cu contract individual de muncă, încheiat în condiţiile legii”. Potrivit Constituţiei, pentru ca o ordonanţă emisă de Guvern să îşi producă în continuare efectele juridice trebuie adoptată prin lege de Parlamentul României. Acest lucru s-a întâmplat, OUG nr. 46/2011 fiind aprobată prin Legea nr. 40/2013, publicată în Monitorul Oficial din 11 martie 2013.
Persoana fizică autorizată nu va fi considerată un angajat al unor terţe persoane cu care colaborează în scopul exercitării activităţii pentru care a fost autorizată, chiar dacă colaborarea este exclusivă. Întreprinderile individuale pot angaja alte persoane cu contract individual de muncă şi pot colabora cu alte persoane fizice autorizate, cu alţi întreprinzători persoane fizice titulari ai unor întreprinderi individuale sau reprezentanţi ai unor întreprinderi familiale ori cu alte persoane juridice, pentru efectuarea unei activităţi economice, fără ca aceasta să îi schimbe statutul juridic dobândit.
În calitate de angajatori, persoanele fizice autorizate au o serie de atribuţii, şi anume să completeze vectorul fiscal cu obligaţii care le revin în calitate de angajatori, respectiv impozitul pe venituri din salarii şi asimilate salariilor şi contribuţiile sociale obligatorii, să întocmească şi să depună la Fisc, trimestrial, formularul 112 „declaraţie privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului p