Intreprinderile comerciale se confrunta din ce in ce mai des cu greutati financiare, in contextul economic actual in care finantarea a devenit din ce in ce mai greu de obtinut. In unele cazuri, nu putine la numar in Romania, dificultatea financiara se transforma in incapacitate de plata sau insolventa (adica imposibilitatea de a face fata datoriilor scadente cu sumele de bani disponibile).
Majoritatea comerciantilor vede insolventa ca punctul terminusal afacerii - un moment in care societatea este asaltata de creditori, iar singura optiune ramasa este falimentul/inchiderea societatii.
“Intr-adevar, in unele cazuri, insolventa este unul dintre simptomele unei afaceri neperformante, totusi in multe situatii incapacitatea de plata este doar rezultatul unei conjuncturi nefavorabile cu care se poate intalni orice comerciant, chiar si cei care au un business viabil (de exemplu clientii nu-si achita datoriile la timp, sursele de finantare devin indisponibile etc.)”, spune Mihai Jelea, senior associate la societatea de avocatura Eversheds Lina & Guia.
Conform acestuia, diferenta dintre societatile in insolventa care rezista pe piata si cele care dispar o face capacitatea managerilor de a identifica rapid resursele necesare unei redresari. Solutiile trebuie cautate in primul rand in sfera economicului si presupun intotdeauna schimbari profunde in modul de functionare a societatii; nu trebuie insa neglijate si celelalte instrumente care pot facilita o revenire mai rapida a societatii aflate in dificultate.
Un asemenea exemplu de instrument complementar poate fi o reorganizare judiciara in cadrul procedurii insolventei reglementate de Legea nr. 85/2006. Astfel, orice societate insolventa poate solicita tribunalului in raza caruia isi are sediul sa fie pusa sub protectia legii insolventei pana la elaborarea si implementarea unui pl