De curând a fost dat publicităţii Raportul SAR care a născut controverse pe partea de analiză macroeconomică. Acesta cuprinde o serie de concluzii ale măsurilor luate în ultimii cinci ani în contextul acordului cu FMI şi oferă o interpretare atipică asupra unor procese şi fenomene economice. Care sunt aceste controverse?
De curând a fost dat publicităţii Raportul SAR care a născut controverse pe partea de analiză macroeconomică. Acesta cuprinde o serie de concluzii ale măsurilor luate în ultimii cinci ani în contextul acordului cu FMI şi oferă o interpretare atipică asupra unor procese şi fenomene economice. Care sunt aceste controverse?
Una dintre principalele concluzii se referă la faptul că „în România nu a existat consolidare fiscală şi nici austeritate“, iar „România nu a implementat niciuna din sugestiile FMI“ ci „doar a mimat reforma economică în perioada 2009-2012“. Aceste concluzii reflectă o viziune insolită care nu este corelată în totalitate cu realitatea. De ce?
În sens larg, consolidarea fiscală reprezintă un set de măsuri utilizate pentru reducerea deficitelor şi acumularea datoriilor (OECD) şi se poate realiza prin reduceri de cheltuieli publice şi/sau prin majorări de impozite. Aşa cum relevă literatura de specialitate - a se vedea, Alesina, Favero şi Giavazzi (2012), Perotti (1996), Alesina şi Ardagna (1998, 2010) - consolidarea fiscală prin reducerea cheltuielilor este mult mai benefică asupra economiei decât cea bazată pe majorarea impozitelor. O astfel de politică de consolidare nu a fost asociată în unele cazuri cu recesiunea, iar în altele a condus la recesiuni de scurtă durată. De asemenea, reducerile de cheltuieli vizează, în special, cheltuielile sociale (Guichard, 2007) şi cheltuielile de personal. În schimb, politicile de ajustare prin intermediul creşterii impozitelor au fo