Mai putini clienti din cauza reorientării către finantarea în lei, diminuarea pretului de revânzare al vehiculelor recuperate de la rău-platnici din cauza timbrului de mediu si perspectiva sanctionării unor clauze contractuale în instantă sunt riscurile de care piata de leasing se teme cel mai mult în 2013
Noul Cod de procedură civilă, timbrul de mediu si Regulamentul nr. 12 al BNR sunt cele trei modificări legislative care pun la încercare leasingul financiar în acest an.
„Pe lângă contextul macroeconomic dificil, anul 2013 aduce importante modificări de ordin legislativ, cu impact semnificativ asupra activitătii de leasing din România, respectiv adoptarea si implementarea timbrului de mediu pentru autoturisme, aplicarea noului Cod de procedura civilă si, nu în ultimul rând, liniile directoare transmise de BNR cu privire la majorarea ponderii finantărilor acordate în moneda natională (Regulamentul BNR nr. 17/2012)“, a declarat Vorles Morlot, directorul general al BRD Sogelease. În plus, anumite modificări de deductibilitate, implementate de noul Cod fiscal, îngustează si ele marja de manevră a societătilor de leasing.
Astfel, prin noul Cod de procedură civilă, clientul poate negocia oricare din clauzele contractului de leasing financiar. În plus, instanta poate hotărî dacă anumite clauze sunt abuzive sau nu pentru clientii care nu si-au mai putut onora obligatiile de plată. „Codul civil creează premisele «sanctionării» de către instantă a unor clauze contractuale prin care este prevăzut un cuantum prea mare al clauzei penale comparativ cu prejudiciul suportat de creditor, aceasta însă efectiv neînsemnând că noul Cod protejează conduita clientilor rău-platnici“, scria recent, în Capital, Mădălina Hagima Hristescu, partener al casei de avocatură Hristescu, Marinoiu&Partner. Societătile de leasing ar putea să înregistreze anumite pierderi neprevizio