Anul 2013 este unul negru pentru construcţia de autostrăzi din Transilvania. Este vorba de anul în care, potrivit contractului iniţial, Autostrada dintre Borş şi Braşov ar trebui dată în folosinţă. Însă, din cei 415 de kilometri care ar trebui să fie gata, sunt circulabili în acest moment doar 52 de kilometri dintre Gilău şi Câmpia Turzii. Între timp, autorităţile au reziliat contractul cu constructorul american al autostrăzii, compania Bechtel, care mai lucrează doar la finalizarea tronsonului aflat în lucru în judeţul Bihor. Însă nu există nici un leu alocat pentru a uni cele două tronsoane şi care ar duce traficul rutier din Cluj-Napoca şi Zalău spre graniţa cu Ungaria.
Lucrări în ritm de melc în Bihor
Tronsonul de autostradă dintre Borş şi Suplacu de Barcău, în lungime de 64 de kilometri, ar trebui finalizat până la sfârşitul acestui an, conform ultimei variante înaintate de către oficialii Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR). Chiar dacă, până la 1 noiembrie anul trecut, stadiul lucrărilor pe acest tronson era de aproximativ 50%, oficialii români sunt încrezători că americanii de la Bechtel, cei care execută lucrările, vor termina în următoarele luni restul de 30 de kilometri de autostradă.
Ca şi întreaga Autostradă Transilvania, tronsonul Borş-Suplacu de Barcău a depăşit mai multe termene de finalizare. Nici în 2009 sau 2010, dar nici în noiembrie 2012, ultima dată vehiculată pentru ca circulaţia să fie pornită pe respectiva bucată de autostradă, nimeni nu a inaugurat nimic şi, astfel, Bechtel ar putea „sărbători” anul viitor 10 ani de la începerea lucrărilor pe acest tronson. Potrivit unei analize a presei financiare, lucrările la această parte de autostradă au înaintat anul trecut cu una dintre cele mai mici viteze comparativ cu alte tronsoane din România. Astfel, în luna iulie 2012, de exemp