În afara orânduielilor cerute de biserică înainte şi în timpul Postului Mare, nemţenii respectă cu sfinţenie câteva tradiţii, păstrate de sute de ani.
Perioada postului ne apropie de Iisus Hristos, Fiul Lui Dumnezeu, care a ţinut post 40 de zile înainte de a-şi duce la îndeplinire rolul de Mântuitor. Postul a intrat în conştiinţa colectivă cu menirea de a-i pregăti trupeşte şi sufleteşte pe cei care doreau să primească botezul de Paşte, dar şi pentru curăţirea celor care voiau să sărbătorească Învierea Domnului.
În anumite localităţi din judeţul Neamţ există tradiţii respectate de-a lungul timpului de orice credincios. Cea mai răspândită practică bătrânească este spălarea hainelor şi a oalelor înainte de post, pentru a îndepărta urmele alimentelor de frupt.
“Se scoate de cu seara cenuşa din vatră, se cerne de tăciune şi se pune în ciubăr ( n.r. lighean). Se clocoteşte apă, se toarnă peste ea şi se obţine leşia. În soluţia făcută se bagă oalele şi hainele. Este foarte bună pentru că scoate orice pată şi chiar dezinfectează. Pentru a verifica cât de bună e leşia aruncăm un ou proaspăt în ea şi dacă iese la suprafaţă leşia e puternică”, a declarat Mioara Aveloaie, din satul Climeşti. judeţul Neamţ.
Pentru alungarea ispitelor se aprind focuri pe dealurile din apropierea satelor şi se face mult zgomot. Ortodocşii de etnie romă obişnuiesc să ardă cauciucuri, pentru ca fumul gros să alunge spiritele rele.
Sătenii din satul Butnăreşti, comuna Secuieni înlocuiesc vesela înaintea Postului Mare. “De la bunici am învăţat că lingurile de lemn şi strachinile de lut trebuie înlocuite cu altele noi, pentru că sunt înfruptate. Păstrăm doar oalele pe care le fierbem înainte de post”, a povestit Maria Enea.
O altă tradiţie păstrată până în zilele noastre este purtarea doliului pentru moartea Mântuitorului. “Timp de 40 de zile îmbrăcăm haine negre sa