În mod absolut nejustificat, lumea așteaptă ca spitalele să achiziționeze medicamente, echipamente medicale, consumabile destinate domeniului medical sau materiale de curățenie. E o prostie. De ce ar achiziționa doar astfel de lucruri, când spitalele sunt structuri complexe, care funcționează la fel ca orice altă instituție publică, pe bază de nenumărate cheltuieli nejustificate?
Să luăm un exemplu recent: Spitalul Clinic Județean de Urgență Oradea a decis că-i trebuie toner pentru imprimantele din dotare. Absolut normal, căci imprimantele nu pot funcționa fără așa ceva. Așadar, deși legea prevede pentru această procedură, de la o anumită sumă în sus, organizarea unei licitații, spitalul din Oradea n-a organizat-o și a făcut o simplă cerere de ofertă pentru un contract-cadru de 24 de luni. Valoarea totală a contractului este de 315.388 de lei plus TVA (391.081,12 lei), ceea ce în euro ar însemna cam 89.287.
Conform caietului de sarcini, Spitalul Clinic Județean de Urgență Oradea are în dotare 22 de imprimante, pentru care estimează că ar avea nevoie de nu mai mult de 3.514 cartușe de toner și cerneală. Asta, deși cu doar o lună înainte mai cumpărase “tonere” în valoare de peste 10.000 de euro. E bine, totuși, că nu se zgârcesc la toner și cerneală.
Mai contează că un computer tomograf cumpărat în 2012 de același spital a costat doar de patru ori mai mult decât tonerul și cerneala? Mai contează că aproape 100.000 de euro dați pentru toner și cerneală ar ajunge pentru a tipări operele tuturor membrilor Uniunii Scriitorilor din România în suficiente exemplare pentru a face o bună impresie la orice târg de carte? Mai contează că banii ăștia, aruncați aiurea pe geam, sunt a opta parte din suma de care era nevoie la începutul anului pentru a achiziționa medicamente pentru bolnavii de cancer? Nu contează. Important e să se simtă managerii bine, să ai