De la scenele tradiţionale filmate în pădure la cadrele sofisticate din metropole, filmele indiene au cunoscut o evoluţie remarcabilă şi s-au extins la nivel global. Însă expansiunea lor poate fi un motiv de îngrijorare pentru industria americană.
Cu 800 de filme produse anual pentru o audienţă locală de peste un miliard de locuitori şi un public global în continuă creştere, la ora actuală, cinematografia indiană este cea mai extinsă industrie de pe planetă.
Nasreen Munni Kabir, reprezentant al postului Channel 4 la secţiunea filmelor indiene, ştie că aceste producţii sunt căutate la nivel internaţional. „Sunt, fără îndoială, cele mai vizionate filme din lume, urmărite dincolo de graniţele ţării, în locuri negândite precum Rusia, China, Orientul Mijlociu, Orientul Îndepărtat şi Africa. Oameni din contexte socio-culturale diferite iubesc cinematografia indiană populară, iar mulţi dintre ei sunt fani ai filmelor hindi de mai bine de 50 de ani“, spune el. Unul dintre fanii producţiilor de la Bollywood a fost revoluţionarul chinez Mao Tse-tung, căruia i s-au alăturat alte milioane de telespectatori din ţările comuniste.
Burhan Wazir, directorul Institutul de Film Doha, consideră că pentru a menţine succesul, peliculele indiene actuale au câteva ingrediente prestabilite: actori carismatici, locaţii exotice şi un stil de viaţă consumerist. Prin exploatarea acestor factori, filmele indiene au reuşit să-şi stabilească treptat, dar sigur, un loc în industria cinematografică globală.
Shah Rukh Khan şi Aishwarya Raiau sunt doar doi dintre cei mai mari actori indieni promovaţi în revistele „Forbes“, „Time“, „Vogue“ şi „Cosmopolitan“. La nivel internaţional, ei sunt mai mediatizaţi decât Tom Cruise şi Julia Roberts, mai ales după 2008, când filmele indiene au pătruns şi în cinematografele americane. Nu acelaşi lucru se poate spune în cazul opus, căci