Guvernul Ponta s-a pus pe construit autostrăzi. Sună bine, nu? Nu mai puţin de patru anunţuri, în trei luni de guvernare: Comarnic-Braşov, Centura Sud a Capitalei, Câmpia Turzii-Iaşi, plus un drum expres între Craiova şi Piteşti.
Lăudabil din partea unui executiv care a lăsat câteva sute de mii de locuitori din Drumul Taberei fără metrou şi cu arterele principale blocate de lucrări în derulare. M-am uitat însă dincolo de anunţurile pompoase ale miniştrilor Şova şi Fenechiu: de unde bani? Surpriză: nici una din aceste mari lucrări nu se acordă prin licitaţie. Parteneriat Public Privat (PPP) şi dialog competitiv, astea sunt modalităţile utilizate de guvernul Ponta. Ca să fiu clar, ceea ce se pregăteşte este acordarea unor contracte de tip Bechtel. Acum se semnează contractele şi se iau comisioanele, guvernele care vor veni în 2016 sau 2020 vor achita note de plată umflate fără justificare.
De multă vreme, politicienii români, dornici să fenteze procedura licitaţiei, ne vând povestea PPP-urilor, unde un investitor bun la suflet vine cu banii de acasă şi ne construieşte autostrăzi. Rămâne în ceaţă modalitatea prin care sunt recuperate investiţiile. În fapt, pe procedurile guvernului Ponta, investitorul pune taxă pe autostradă (ceea ce cred că este corect) şi, dacă nu-şi recuperează banii astfel, mai încasează şi nişte sume de la buget. Pe procedura dialogului competitiv - Şova şi nişte prieteni stau la masă cu investitorul şi se înţeleg la preţ...- doar cerul va fi limita costurilor.
Mai este un lucru interesant în povestea asta cu PPP-urile care se dau prin „dialog competitiv”: proiectele acestea nu se fac pe fonduri europene. USL nu vrea să se complice cu ele pentru că ar presupune ca, mai întâi, proiectul să fie aprobat de la Bruxelles (justifică traficul dintre Barşov şi Comarnic o autostradă atât de scumpă?). În plus, guvernul Ponta n-are chef ca audi