Dosar penal pentru comandantul navei cu reziduuri care a declarat, la acostarea în port, că are o altă încărcătură
Autoritatea Navală Română şi instituţiile de mediu au definitivat ancheta în cazul navei Volgobalt 219, care a acostat joi dimineaţă în dana 61 din terminalul Chimpex. Potrivit conducerii A.N.R., analizele de laborator au confirmat faptul că încărcătura navei nu corespunde cu declaraţiile comandantului privind marfa existentă la bord. Astfel, în loc de deşeuri pentru fabricile de ciment, aşa cum a menţionat comandantul, în realitate nava transportă 2.700 de tone de reziduuri de gunoi menajer, ce probabil urmau să ajungă la una din gropile de gunoi din România. Pentru încălcarea legislaţiei în vigoare, comandantului i s-a făcut dosar penal, iar vasul a fost reţinut de către autorităţile portuare. „Nava nu va putea descărca marfa în niciun port din România“, a precizat Andrian Mihei, directorul general al A.N.R.
Volgobalt 219 a efectuat, anul trecut, mai multe voiaje în mările Egee şi Ionică, frecventând mai multe porturi italiene, greceştii şi franceze. Nava a făcut şi o escală la Napoli, oraş implicat în 2010 într-un mega-scandal cu deşeuri trimise în România. La acea dată, jurnaliştii italieni au investigat mai multe transporturi navele care au adus de la Napoli la groapa de gunoi Glina, din apropierea Bucureştiului, zeci de mii de tone de deşeuri menajere. Transporturile au trecut fără probleme prin punctele de control din Portul Constanţa, iar din întreaga afacere au profitat italienii, care au reuşit să scape mult mai ieftin de gunoiul menajer, precum şi firmele româneşti implicate în afacerea cu gunoaie.
La problemele de mediu nu s-a gândit, însă, nimeni şi probabil că nava menţionată mai sus ar fi scăpat de controlul autorităţilor dacă opinia publică nu ar fi aflat de un alt caz asemănător, respectiv portcontainerul Flaminia, ca