Anul 2013, anul fundamental al reconstrucţiei clădirii Teatrului Naţional Bucureşti
S-au consolidat cel puţin 70% din suprafaţa clădirii Teatrului Naţional Bucureşti (TNB). Este afirmaţia directorului general al instituţiei, Ion Caramitru, care a făcut joi, 21 martie, un bilanţ al şantierului. Pare uimitor faptul că, în condiţii atât de cumplite din punct de vedere financiar, lucrările de reconstrucţie continuă. După deschiderea celor două spaţii noi – Sala Mică şi Sala Media –, în curând vor fi gata Sala Pictură (construită pe locul Atelierului de pictură al teatrului), care va fi inaugurată în luna mai, după Paşte, şi Sala Studio (care a aparţinut peste un sfert de veac Operetei şi apoi dată din nou TNB) urmând să fie deschisă în septembrie. La Studio vor fi jucate spectacolele de la Sala Mare, care se va reface total. Iar la 1 iunie “se intră în concediu forţat”, ca să se dea în continuare spaţiu de desfăşurare lucrărilor. Astfel se respectă convenţia ca trei săli să funcţioneze în orice condiţii pe perioada cât şantierul este deschis.
Potrivit directorului, adaptarea spectacolelor din sălile dispărute (Atelier şi Amfiteatru) în noile spaţii inaugurate deja a creat mari probleme teatrului. S-au pierdut până acum 600 de locuri. Din această cauză au scăzut veniturile. Pare straniu că, în aceste condiţii de reconstrucţie, TNB e pus în aceeaşi situaţie ca alte teatre: să-şi crească venitul propriu cu 50%. Or, cu scăderea numărului de locuri, momentan este imposibil acest lucru. Apoi, bugetul de la stat este drastic redus, iar noile săli, dotate cu tehnologie modernă, necesită cheltuieli mai mari.
Ion Caramitru pare îngrijorat şi de alte probleme: cea a corpului tehnic pentru toate sălile, atunci când vor funcţiona concomitent, sau cea a actorilor. Dacă în urmă cu câţiva ani în schema TNB erau 500 de angajaţi, acum se permite, conform legii,