Iata cateva concluzii ale unui complex studiu asupra situatiei media, care scoate in evidenta cateva dintre motivele declinului in acest domeniu:
Greu sa te certi cu realizatorii studiului si sa spui ca nu este asa! Acum sa va spun si unde a fost facuta aceasta cercetare: in Statele Unite, pe 2.000 de subiecti, de catre Centrul de Cercetare Pew in cadrul proiectului pentru Excelenta in jurnalism. Nu-i asa ca v-ati gandit ca este vorba despre Romania? Oricum, n-ati fi gresit foarte mult! De aceea nu v-am spus de la inceput despre ce studiu este vorba, deoarece concluziile sale sunt general valabile pentru presa. Ba chiar, daca s-ar fi realizat la noi, acest studiu ar fi scos in evidenta concluzii mult mai ingrijoratoare.
In esenta, acest studiu se constituie intr-o lectie pentru patronii de presa: reducerile de costuri nu pot duce la cresterea calitatii media. De fapt, avem de-a face cu un cerc vicios. Reduceri de costuri inseamna calitate mai slaba, materiale mai superficiale, care vor duce la vanzari mai putine, dupa care se va ajunge la alte reduceri de costuri si, tot asa, de la capat… Artificiile contabile pot face un business de media sa arate cat de cat bine pe termen scurt, insa pe termen mediu si lung drumul este unul singur, mai mult sau mai putin ocolit: cel spre prapastie.
Pentru un business de presa de succes, este nevoie de mai multe ingrediente: patroni vizionari, jurnalisti de calitate, planuri inteligente de afaceri, investitii sustinute si rabdare. Din pacate, toate cele cinci ingrediente par sa fi disparut, cel putin de pe piata romaneasca de media. Mai ales pe piata romaneasca de media, unde nu prea mai exista mari jucatori occidentali si unde patronii sunt, in marea lor majoritate, oameni care n-au nimic in comun cu domeniul… „Carnatari”, cum inspirat le-a spus Ion Cristoiu.
„We are at a point where we have to get back to