De peste trei decenii formează oameni. Pentru că, asta e menirea ei! Și nu s-a pus contra destinului, ci chiar l-a ”ajutat”: Smaranda Florean a ajuns dascăl pentru că asta și-a dorit încă de când era ea pe băncile școlii, în postură de elev. A stat cu burta pe carte, a învățat și acum îi învață ea pe alții. Step by step!
Despre Smaranda Florean se știe că e unul dintre primii dascăli din Bistrița-Năsăud care au înțeles că învățământul românesc poate evolua doar dacă apar alternative la sistemul clasic de a face școală. A prins alternativa din zbor și a pus umărul la implementarea ei în școlile bistrițene. Vorbim despre sistemul ”step-by-step” din învățământul primar, pe care Smaranda Florean l-a adoptat fără nici o rezervă și l-a trecut pragul școlii sale, Colegiul Național „Andrei Mureșanu”. Și acolo e și în zilele noastre, de 12 ani. Iar Smaranda Florean nu l-a abandonat, pentru că este copilul său de suflet care îi ajută pe ceilalți copii ai săi, de la școală, să se formeze frumos, să învețe să devină oameni compleți, care își folosesc mintea, imaginația, aptitudinile și creativitatea. Asta și-a dorit Smaranda Florean: să lucreze într-un sistem care nu sufocă elevul, ci îl ajută să se desăvârșească. Și chiar i-a reușit.
Până să ajungă să lucreze în sistemul ”step-by-step”, Smaranda Florian a fost prezentă la catedră, ca un dascăl ”clasic”. După terminarea liceului cu profil pedagogic, Smaranda Florean a ajuns dascăl la o școală din mediul rural, în satul Vermeș, unde a rămas timp de 6 ani și i-a ajutat pe copii să-și deschidă mintea, să descopere lumea și tainele ei. Iar ea a descoperit frumusețea meseriei pe care și-a ales-o lucrând cu ei. La Colegiul Național „Andrei Mureșanu” a ajuns în 1985 și acolo e și în ziua de azi. Mai mult, este dascălul care a implementat, în urmă cu 12 ani, sistemul alternativ de învățământ ”step-by-step” în această școală