Modelele de comportament specifice majoritatii romanilor evidentiaza castigul financiar, puterea, recunoasterea, avansarea, potrivit unui studiu. Diagnoza tuturor acestor simptome acute ne dezvaluie boala cronica de care suferim: un sine fara fond. Vezi cum arata radiografia societatii romanesti privita prin prisma valorilor dupa care ne ghidam.
Care sunt valorile impartasite de majoritatea angajatilor romani? Care sunt valorile ideale ale majoritatii angajatilor romani? Care sunt valorile structurale, latente care ordoneaza si ierarhizeaza sistemul nostru de valori?
La toate aceste intrebari a raspuns un studiu realizat de compania de consultanta si training Result Development in perioada 2011-2012 pe un esantion de 1.481 de participanti din toata tara (peste 92% fiind cu studii superioare si peste 80% cu statut de angajati).
Metoda de cercetare a constat in evaluarea importantei a 40 de valori atat pentru sine, cat si pentru ceilalti romani, pe o scala de la 1 la 7.
Principalele valori atribuite sinelui sunt confidentialitatea, schimbarea, relatiile de calitate, dezvoltarea personala, onestitatea, persistenta in munca, colaborarea cu ceilalti, competenta, implicarea, prietenia si loialitatea (Figura 1):
Aceste 11 valori sunt cele mai dezirabile pentru marea majoritate a participantilor la cercetare. In acelasi timp, aceste valori reflecta o diferenta enorma dintre sine si ceilalti, fiind puternic atribuite sinelui si putin atribuite romanilor. Cu alte cuvinte, aceste valori evidentiaza ruptura dintre romani, explica imposibilitatea colaborarii si lipsa unui proiect de construit impreuna.
In Figura 2 sunt redate principalele valori atribuite romanilor, fiind in masura cea mai mare impartasite de sine:
Cultura muncii, pe nicaieri
Una d