Nevoia de normalitate este firul rosu care traverseaza nevoile mediului de afaceri, iar aceasta nevoie subsumeaza atat nevoia de debirocratizare a procedurii de solutionare a cererilor formulate de contribuabil, cat si nevoia de calitate a actului de administrare in cadrul procedurii de administrare a creantelor fiscale, crede Madalin Niculeasa, fondatorul Niculeasa Law Office.
La nivelul legislatiei principale – Lege si Norme de aplicare – exista o aparenta de predictibilitate, debirocratizare, buna credinta, etc. Insa la nivelul legislatiei secundare lucrurile se schimba fundamental astfel incat perceptia se inverseaza. Principiile si procedurile din legislatia principala sunt fundamental afectate de birocratia si procedura din legislatia secundara. Nu de putine ori exista o contradictie fundamentala intre cele doua paliere ale legislatiei: a se vedea situatia TVA-ului la drepturile de autor. In felul acesta avem:
- situatia in care plafonul de restituire a TVA este aprobat de Ministerul de Finante, fara sa tina seama de cuantumul real al sumelor solicitate la rambursare.
- situatia in care contributia de asigurari de sanatate este solicitata de la persoane ale caror riscuri nu sunt acoperite de aceasta contributie.
- situatia in care este infinit mai usor pentru stat sa execute contribuabilul decat este pentru contribuabil sa recupereze banii platiti fara titlu catre stat, etc.
Citeste si:Dragomir, Profi: TVA la incasare majoreaza costurile si birocratiaAtac la politele RCA ieftine. CSA se aliniaza directivelor UE, dar Codul Fiscal este incalcatRestaurantul Trattoria Il Calcio din Herastrau, inchis pentru ca nu emitea bon fiscal
Madalin Niculeasa este unul dintre speakerii Conferintei “Fiscal 2013” organizata de Wall-Street.ro miercuri, 3 aprilie. Daca ai intrebari si idei pe care vrei sa le dezbati cu specialistii inv