Dacă, totuşi, ne-a rămas ceva valoros de la Bechtel, atunci acesta este tronsonul 2B, Câmpia Turzii – Gilău, care străbate peste 52 de km, în zona judeţului Cluj. Atât de valoros, încât un kilometru de autostradă a ajuns să coste, până la final, peste 20 de milioane de euro.
Scurt, dar frumos, 2B a depăşit pragul psihologic al miliardului de euro şi, chiar dacă reprezintă, ca lungime, doar a opta parte din Autostrada Transilvania (415 km), a atras jumătate din costul total al numitei autobenzi, preţul estimat al acesteia fiind de 2,2 miliarde de euro.
Iniţial, americanii estimaseră valoarea construcţiei acestui prim tronson la 434 milioane de euro, dar clauzele contractuale şi indolenţa guvernanţilor au făcut ca preţul să crească de aproape trei ori. Şi, cu toate astea, tronsonul are rostul lui – anume, să joace rol de centură a Clujului. Ar putea „aplica” pentru Cartea Recordurilor. Nicio centură din lume nu a mai fost construită cu peste 20 de milioane euro/km.
Datele tehnice
Iată ce a intrat în preţ: lungime tronson – 52,5 km; patru benzi; carosabil două benzi pe sens, cu lăţimea de 15,00 m (2 x 7,50 m); lucrări artă, 45 structuri – poduri, pasarele, pasaje, viaducte, portale; între acestea, 16 viaducte, 14 poduri, opt pasaje peste autostradă şi peste drumurile de legătură, şi şapte portale. Cea mai importantă lucrare – viaductul peste Arieş (lungime - aproximativ un kilometru, la o înălţime de 23 de metri; s-au folosit la construcţia sa 192 de grinzi tip U.
Pe tronson se poate intra din E60, Tg Mureş – Câmpia Turzii. Există un nod rutier la Turda. Punctul terminus al tronsonului este ieşirea către Gilău.
Început, oficial, în 2004, tronsonul 2B a fost gata în două etape:
Astfel, 2B a fost deschis traficului auto.
Ca să vă convingă că merită, gândul vă prezintă 18 fotografii sugestive de pe tronsonul 2B, Câmpia