Preşedintele Centre National du Livre, Jean-François Colosimo, crede că Salonul de Carte a fost un succes pentru România și că va crea o reacție în lanț pentru cartea românească, așa cum s-a întâmplat și pentru filmul românesc după Festivalul de la Cannes. Preşedintele Centre National du Livre a stat de vorbă cu Luca Niculescu.
Domnule Colosimo, puteţi face deja un bilanţ a ceea ce a însemnat prezenţa României la Salonul de Carte de la Paris?
Trebuie să ne amintim că la originea acestei întâlniri sau convergenţe şi mai intense dintre România şi Franţa s-a aflat faptul că m-am întâlnit acum un an şi jumătate, la Bucureşti, cu Horia Roman Patapievici. Ne-am înţeles imediat şi am dezvoltat o prietenie. El a fost cel care a remarcat că lucrurile nu erau unde ar fi putut să fie, că mai puteau fi făcute evenimente împreună, aşa cum a fost de atâtea ori cazul între România şi Franţa. Totul, pentru a ilustra o anumită concepţie despre Europa, a culturii. Am fost cuprinşi de entuziasm după această discuţie şi am dezvoltat această idee, a prezenţei româneşti la Salon.
Ce s-a întâmplat apoi? Acest festival nu e decât o parte a unui dispozitiv mult mai complex, menit să sporească, din punct de vedere al cărţii, schimburile între Bucureşti şi Paris. Cu alte cuvinte, să îmbogăţim contactele dintre autorii noştri, editurile noastre, traducătorii ori între librăriile dintre cele două ţări, toate profesiile ce ţin de carte. Să procedăm în aşa fel încât să avem tot mai multe cărţi traduse, şi de o parte, şi de cealaltă şi prin urmare o cunoaştere mai amplă din partea cititorilor. De asemenea, să facem în aşa fel încât să dezvoltăm şi alte aspecte, de pildă să apărăm împreună o anumită concepţie asupra ştiinţelor umaniste şi sociale ori asupra filosofiei.
Nu doar un salon, ci un concept
Deci în fapt vreţi să dezvoltaţi un întreg concept în jur