Artişti din toată ţara se reunesc în această seară la Gala Premiilor Uniunii Teatrale din Moldova (UNITEM), unde urmează să fie anunţate cele mai importante realizări ale anului trecut.
Ca şi la casele mai mari, echivalentul din Moldova al Oscarului nu este lipsit de controverse şi de jocuri de culise. Cu toate acestea, Sandu Grecu preşedintele UNITEM susţine că oamenii de teatru sunt uniţi şi se laudă cu multe proiecte pe care le-a pus pe roate în cei patru ani de când conduce UNITEM. Regizorul recunoaşte, totuşi, că mulţi actori trăiesc de pe o zi pe alta. Şi asta, spune el, din cauza ignoranţei guvernanţilor, care nu au înţeles că doar investind în educaţie şi cultură pot scoate ţara din sărăcie.
„Adevărul“: Ziua Mondială a Teatrului este un prilej pentru a face un bilanţ. Cum a fost anul teatral 2012?
Sandu Grecu: Eu cred că a fost unul puternic, comparativ chiar şi cu anul trecut. În această stagiune, s-au lansat foarte mulţi tineri actori şi regizori şi s-au produs câteva spectacole de excepţie. Este specificul acestei gale cu 45 de spectacole în concurs, dintre care 40 dramatice. Ceea ce este deosebit în această gală este că, după o pauză de cinci-şase ani, au apărut în nominalizări şi spectacolele radiofonice. Înainte, mulţi erau decepţionaţi de gală, spuneau că sunt de fiecare dată aceleaşi feţe. Or, eu pot să confirm că în ultimii patru ani, de când sunt la uniune, ies în prim-plan noi regizori, noi actori, noi teatre. Asta înseamnă că sistemul Uniunii Teatrale din România pe care l-am introdus cu scârţ acum patru ani - cu două componente ale juriului: unul pentru nominalizări şi altul final - dă roade. Da, este o luptă mare între cele două componente, dar anume datorită acestui conflict, juraţii au şansa să fie mai obiectivi. Oricum, totul e subiectiv în artă.
Apropo de obiectivitate. Am văzut nominalizările şi mi s-a părut cel puţi