De mai bine de patru decenii se vorbeşte despre duelul dintre marii rivali ai aerului, Boeing şI Airbus. Număr de comenzi şi livrări, cifră de afaceri, inovaţii: totul este pus în balanţă, cântărit, analizat. O concurenţă pozitivă, care conduce exclusiv la progres şi performanţă, nicidecum la dispariţia unuia dintre cei doi giganţi sau la dobândirea poziţiei de monopol. Un duel care a transformat, practic, industria aeronautică, pe cele două segmente ale sale, civilă şi militară, într-un sector strategic pentru economie.
Citeste si Fraude cu polite CASCO. De ce asiguratorii nu reactioneaza
Povestea presărată cu surprize tehnologice a duelului dintre cei doi giganţi a început în 1972, odată cu intrarea în scenă a Airbus A300, un bimotor, scurt şi mediu curier de mare capacitate, realizat de concernul european Airbus. Replica americanilor a venit zece ani mai târziu, în 1982, când Boeing lansează primul său model bimotor, B767. În acelaşi an, Airbus vine cu un avion similar, A310, derivat direct din A300, dar cu rază de acţiune mai largă. Familia A300-A310 a fost vândută în 816 exemplare. În 1988, Airbus introduce în circulaţie A320, un bimotor mediu curier cu un singur culoaar şi care integrează conceptele revoluţionare ale epocii. Avioanele din acest grup (A318, A319, A320, A321) s-au vândut în 4,726 de exemplare şi au ajutat Airbus să egaleze performanţele rivalului de peste Ocean. În 1992 şi 1993, pe porţile uzinelor Airbus ies A340 şi A330, un cvadrimotor şi, respectiv, bimotor. 1995 este anul apariţiei B777, versiune întinerită a B737. Boeing va aştepta 15 ani înainte de a produce un avion cu adevărat nou, B787, intrat în serviciu în 2011. Airbus a răspuns cu A350, în curs de dezvoltare şi care va fi lansat, probabil, dacă nu până la sfârşitul acestui an, cel târziu în 2014, conform ultimelor informaţii. În ceea ce priveşte avioanele de pas